André Kobes - Cura di Carrozza
Leestijd: 0 minutenNB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018
André Kobes
Cura di Carrozza
Cura di Carrozza - Liefde voor auto?s, aandacht voor de klant
Een passie voor Itali?, een passie voor auto?s ? het komt samen in Cura di Carrozza,
Italiaans voor ?verzorging voor je koets?. Andr? Kobes is de trotse eigenaar van Cura di
Carrozza.
''Mijn missie? Een auto naar topniveau brengen, krassen en verweringen uit de lak te
halen, te polijsten tot de auto mooier is dan toen ?ie uit de fabriek kwam.''
Restaurateur
Wat een restaurateur voor een schilderij doet, doet Andr? voor auto?s. ''Als de
vernislaag van een schilderij dof wordt, dan 'spreekt' het niet meer. Zo is het met
auto's ook. Ik ga dan heel voorzichtig aan het werk, onderzoeken wat ik kan doen om de
auto weer tot zijn recht te laten komen. Iemand heeft goed nagedacht over de
vormgeving van de auto, het is jammer als die vormgeving niet meer goed tot zijn recht
komt, als je de nuances niet meer ziet.''
Liefde en passie
De liefde en passie voor auto's deelt Andre met zijn klanten. ''Ik neem de tijd voor de
auto en voor de klant. De klant komt langs, we drinken een lekkere espresso en
bespreken wat nodig is. Ik kan me goed verplaatsen in de liefde van de klant voor zijn
auto. Ik doe niet aan massaproductie; als ik twee auto's in de week behandel, zit mijn
agenda vol. Een behandeling kost minimaal twee dagen. Dat geeft Cura di Carrozza
een zekere exclusiviteit. Tachtig procent van mijn klanten zijn particulieren, veel
bedrijfseigenaren met dure auto's: Porsches, Ferrari's, de duurdere Volvo's. Maar
iedere klant is welkom!''
Glascoating
Klanten zijn altijd verrast door het mooie resultaat dat Andr? weet te bereiken. ''Ik weet
verwachtingen altijd te overtreffen, daar streef ik ook naar!'' Hij is enthousiast over het
resultaat van vloeibare glascoating. ''Dat is echt een enorme vlucht aan het nemen.
Lakken verweren tegenwoordig veel sneller omdat bepaalde stoffen, als gevolg van
wetgeving, niet meer mogen toegevoegd. Een glaslaag beschermt de lak, maat het
aanzienlijk bestendiger tegen het ontstaan van krassen en voegt lakdikte toe. De
glascoating veredelt de lak en blijft minimaal vijf jaar in optimale conditie.''
One stop shop
Andr? gaat voor kwaliteit, en ontzorgen. ''Ik wil een one stop shop zijn. Ik besteed ook
aandacht aan het auto-interieur: beschadigingen wegwerken, leer spuiten, op kleur
bijspuiten. Maar ook de motorruimte en cabrioletkappen.
Specialistisch werk als uitdeuken zonder spuiten (restylen), spuitwerk aan lak en velgen
na schade, privacyfolie op ruiten zijn specialismen die ik voor de klant regel met mijn
netwerk. Dat besteed ik uit aan jongens die dat vak tot in de puntjes beheersen.''
Klant is koning
Het ontzorgen en de aandacht voor de klant, daaruit spreekt Andr??s jarenlange
ervaring in de klantenservice. ''Ik weet wat het belang is van het opbouwen van een
relatie met je klant. Dat doe je door zo goed mogelijk service te verlenen. Daar valt zo
veel winst te behalen! Nagaan wat de klant echt wil. En een stapje extra doen. Als een
klant hier zijn auto komt halen, maak ik er een feestje van: de auto mooi opgesteld in de
lichte showroom. En ik val hem niet lastig met ingewikkelde technische termen over het
onderhoud van zijn auto. Maar ik weet dat hij die vragen wel heeft. Daarom heb ik een
serviceboekje ontwikkeld, dat de klant bij aflevering ontvangt. In dat boekje zijn de
werkzaamheden vastgelegd die aan de auto zijn uitgevoerd. Bovendien geven we
onderhoudsadvies, zoals een goede wasinstructie. Die zijn te vinden onder een QR-
code.
Die download je naar je smartphone of tablet, zodat je het advies altijd paraat hebt. Het
is al vijf jaar een gewaardeerde aanvulling op onze dienstverlening.''
Ondernemers in Bedrijf
Andr? is enthousiast lid van Lochem in Bedrijf. ''De manier van opereren van
Ondernemers in Bedrijf vind ik heel leuk. Ze denken met je mee: hoe kan ik
ondernemers helpen aan informatie die ze nog niet hebben. Ik vind het zelf leuk om
mensen bij elkaar te brengen, te faciliteren, en dat herken ik bij Ondernemers in Bedrijf.''
Als netwerkende ondernemer is Andre op zoek naar kwalitatieve contacten,
ondernemers die op dezelfde golflengte zitten, mensen die ook klantgericht zijn. ''Niet
haasten, niet maar met kaartjes strooien, maar met elkaar in gesprek gaan en elkaar
echt leren kennen.''
Gouden tip
Andr??s gouden tip voor (startende) ondernemers heeft alles te maken met
klantgerichtheid. ''Neem de tijd voor je klant. Luister goed, stel goede, open vragen om
erachter te komen wat de klant precies wil. Aannames zijn dodelijk! Het gaat erom dat je
je klant echt serieus neemt. Dat is de manier om klanten voor langere tijd aan je te
binden.''