Arno Bongers - Holland Casino Nijmegen

Leestijd: 0 minuten
MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf

Holland Casino Nijmegen – voor wie van een spelletje houdt
Aan de Nijmeegse Waalkade, mooi gelegen langs de rivier, is Holland Casino Nijmegen al
bijna 29 jaar gevestigd. Je speelt er Poker, Amerikaans Roulette, Bingo, Blackjack, of je
beproeft je geluk bij een van de ruim vierhonderd speelautomaten. Daarnaast kunnen gasten
er zeven dagen in de week genieten van een heerlijk diner in het restaurant van het casino,
met uitzicht over de Waalkade en de Waalbrug. “Het casino is voor iedereen (uiteraard vanaf
18+) die van een spelletje houdt”, aldus vestigingsmanager Arno Bongers.
Arno studeerde af aan de Hoge Hotelschool in Maastricht, en de gastvrijheid en
gastgerichtheid die centraal staat in de horeca, nam hij mee naar Holland Casino. Elf jaar
geleden startte hij als leidinggevende in de horeca van het casino, en vandaaruit klom hij op
binnen de organisatie. Nu is hij eindverantwoordelijk voor alles wat in Holland Casino
Nijmegen gebeurt – op het gebied van financiën, gast- en medewerkerstevredenheid en wet-
en regelgeving. Daarnaast legt hij de verbinding tussen alle belanghebbenden binnen en
buiten het casino.


Netwerken
Holland Casino Nijmegen is sinds 2016 lid van Ondernemers in Bedrijf. “Wij willen ons graag
in het lokale bedrijfsleven mengen. Voor ons is het aantrekkelijk dat er ook kleinere
ondernemers en MKB bij Ondernemers in Bedrijf zijn aangesloten. Die contacten vinden we
belangrijk en hebben we nodig. Zo geven we graag ‘lokale’ prijzen weg; van een fles wijn van
de lokale slijter tot een dinerbon van een Nijmeegs restaurant.” Arno is natuurlijk altijd op
zoek naar nog meer samenwerkingsverbanden, met lokale ondernemers die ook van een
spelletje houden. Daarnaast biedt het casino arrangementen aan voor bedrijfsborrels of
personeelsuitjes. Met speluitleg, een mini-toernooi, een hapje of een heerlijk diner, een
bijzondere manier om het casino te leren kennen!
Verwachtingen overtreffen
“Nu de economie al enkele jaren weer aantrekt, zien we die ontwikkeling een op een terug in
het casino. Sinds 2014 weten meer gasten ons weer te vinden – de omzet stijgt en die lijn zet
door”, vertelt Arno. Dat betekent niet dat de groei vanzelf wel komt. Arno legt de lat hoog:
“We proberen voortdurend om onszelf te verbeteren, verwachtingen te overtreffen. Dat doen
we door heel goed naar de gast te luisteren en ons af te vragen ‘hoe kunnen we onze gasten
blijven binden?’ We besteden veel tijd aan gastonderzoeken, waarbij we vragen hoe de gast

het bij ons ervaart en of men ons zou aanbevelen. We blijven steeds met onze gasten in
gesprek. Het zijn soms kleine dingen die we kunnen aanpassen om de ervaring voor de gast
nog beter te maken. Een gastvrije houding van onze medewerkers maakt hierin alle verschil.” 
Het is een uitdaging om elke dag de verwachtingen van de gast te overtreffen. Vanuit zijn
ervaring als ondernemer stelt Arno dat het van het grootste belang is om de juiste mensen
om je heen te hebben die je daarbij kunnen helpen. Aan andere (startende) ondernemers
adviseert hij: “Durf om hulp te vragen! Wees altijd scherp en alert, maar blijf ook bij jezelf. Het
kost energie om steeds alert te zijn. Neem daarom ook op tijd rust, en zorg dat je ontspant.”


Preventie
Nadat in 1975 het eerste Holland Casino in Zandvoort haar deuren opende volgen tot op de
dag van vandaag nog dertien vestigen, waaronder die in Nijmegen, in 1989. Eén van de
kerntaken van Holland Casino is preventie van gokverslaving. Voor Arno is het niet meer dan
logisch dat Holland Casino daarop focust. “Ons doel is om de gast een ‘9+ ervaring’ te
bieden. Het op een veilige en verantwoorde manier aanbieden van het spel, is daar voor ons
onderdeel van. Wij willen een levenslange verbintenis aangaan met de gast. We grijpen deze
maatschappelijke rol met beide handen aan.”


Belang van de gast voorop
Tegelijkertijd heeft Holland Casino ook een commercieel belang. Desondanks, ”de
bescherming van de gast staat op de eerste plaats”, aldus Arno. Alle medewerkers zijn
getraind in het herkennen van verslavingssignalen. Als medewerkers het vermoeden hebben
dat het niet goed gaat met een gast, gaan ze daarover met de gast in gesprek. In sommige
gevallen zullen medewerkers de gast aanraden om een tijdje niet meer te komen. “We leggen
uit dat het ons gaat om het belang van de gast. Uiteindelijk wordt dat altijd gewaardeerd.”


Vestigingsmanager
MYN

Website
Interview met een lid