Chris Alkema - ESED

Leestijd: 0 minuten
ESED

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

ESED

Chris Alkema

Wie ben je?

Chris Alkema, 48 jaar en al 25 jaar werkzaam in de grafische branche waarvan 6 jaar lang als eigenaar. Altijd al in Amersfoort gewoond? 'Ja, ik ben een echte keientrekker!'

 

Waar staat Esed voor?

''Esed is van origine een drukkerij, Esed staat voor de Eerste Soester Electrische Drukkerij. Esed bestaat al 101 jaar maar heeft de laatste 3 jaar zijn identiteit aangepast. De term drukkerij is als titel weggehaald van de naam. De handelsnaam is nu Esed. Onder Esed hangen verschillende expertises, wij doen aan drukken en printen, in ons vak worden dat twee werelden. Conventioneel drukwerk is herhaaldelijk drukken op een drukpers. De nieuwe tak is printen, waar we meer variabelen kunnen draaien, digitaal. Wij zijn sterk digitaal georganiseerd. Het personaliseren van opgaves, bijvoorbeeld boeken en mailingen behoren tot dit digitale printen. Onze volgende tak, is een bedrijf dat wij hebben overgenomen. In de direct marketing hoek. Meer drukwerk. Meer en meer diensten die staan voor de verbreding van de personalisering. Bijvoorbeeld een brochure die helemaal gepersonaliseerd is. Waar je vroeger de kennis had van het maken van brochures en veel kennis van data, adressen en dergelijke. Zijn er nu twee expertises bij elkaar gevoegd. Nu kun je een nieuw product aanbieden, dat volledig gepersonaliseerd is.''

 

''Er is heel veel mogelijk op grafisch gebied. Onze klanten zijn heel divers, bijvoorbeeld Ziggo maar ook Google en ontwerpstudio's. Wij zijn diegene die veel kennis hebben van het maken van een product. Het weggeven van een cadeautje is bijvoorbeeld een nieuwe trend. Er is een marketingbudget nodig om het product/dienst onder de aandacht te krijgen. Maar de reacties hierop zijn meetbaar. Wij zien aan onze klanten dat die juist een bepaalde uitstraling naar relaties willen die afwijkt van een standaard brief. Bijvoorbeeld voor Funda hebben wij papier gebruikt waarbij zaadjes in het papier zijn verwerkt. Als je het papier water geeft, dan komt er een plantje uit. Als je uitgaat van ons bedrijf; zijn wij eigenlijk een bedrijf die niet meer alleen in de grafische sector zit maar ook in de communicatie, als een verlengstuk van reclamebureaus.''

 

De logistieke tak van Esed

''We hebben dus drie takken van sport. Esed druk en print, Esed direct marketing, Esed logistics. Onze grote logistieke tak houdt het volgende in; wij beheren de website www.webshopvoorraad.nl. Wij hebben een groot magazijn, waar vroeger veel documenten opgeslagen stonden. Voorraden papier worden minder, er wordt nu anders ingekocht, meer on demand. De afwijking hierin was zichtbaar, wij hadden lege voorraden waardoor wij ons verdienmodel moesten veranderen. Wij zijn gestart met een opslag in de logistieke dienstverlening. Met webshopvoorraad.nl hebben wij nu volledig eigen identiteit voor webshop-eigenaren. Het is voor deze ondernemers goed om te weten dat er goed voor hun producten gezorgd wordt en dat deze goed beheerd worden. Een webshop in luiertjes bijvoorbeeld maakt gebruik van onze service. Daarnaast hebben wij ook dieetproducten, woonaccessoires, diamantboren en Italiaanse tasjes die bij ons zijn opgeslagen. Bij ons wordt alles opgeslagen en verstuurd. De eigenaar van de site krijgt te horen wat hij verkocht heeft en wat hij moet aanvullen. Wij ontzorgen deze ondernemers, van het beheer totdat het pakje bij de klanten aankomt. Wij zitten al 25 jaar in de logistieke dienstverlening, maar webshopvoorraad.nl heeft nu een eigen identiteit.''

 

Wat is nou het allerleukste aan je vak?

''Dat is eigenlijk dat je iets presteert. We maken iets, iets tastbaars en het is elke keer weer een verassing hoe mooi iets kan zijn. Laatst hebben wij voor Audi een doosje met olieflesjes erin gemaakt. Wij zorgen voor mooie producten, mooie folders. Maar natuurlijk moet alles ook door de brievenbus kunnen, dat is best een uitdaging als dat lukt. Als dat gerealiseerd wordt. Het is zo een leuk creatief vak, wat wij doen. Samen met relaties mooie producten realiseren. Ons product is heel veelzijdig, het is niet alleen een drukkerij, niet alleen visitekaartjes maar meer! Er zijn veel mogelijkheden!''

 

Wat is je droom?

''Om gezond te blijven is een droom! Wat betreft werk zit het grafisch vak in een negatieve spiraal. Het staat teveel onder druk, men kan tegenwoordig zoveel online. Op internet is het heel transparant, iedereen kan zien wat alles kost. Uiteindelijk wens ik dat ons vakgebied in een rustig vaarwater komt. Dat men rustig kan ondernemen. Vaak zijn wij, als ondernemers, toch een stuiterbal tussen geld en snelheid. Men kijkt toch eerst hoe duur het is. Het moet langzamer hand een beetje klaar zijn met elkaar weg vechten. Het zou fijn zijn al er een beetje rust komt in de markt ook. Wij zetten ons wel rustig neer, bijvoorbeeld ook door zaken te realiseren die een ander niet meer doet. De wens is dat wij Esed wel neer zetten als een verlengstuk van idee?n naar buiten toe. Als een verlengstuk van marketing en communicatie. Veel mensen willen iets presteren voor een opdrachtgever, maar aandacht krijgen is het belangrijkst. Aandacht krijgen met als doel om mensen te mobiliseren om iets te doen. Wij zijn een schakel, die deze aandacht kan verzorgen. Mensen worden wel op hun wenken bediend. Een liefhebber van een rode auto bijvoorbeeld krijgt ook een rode folder. Iets anders wat gesignaleerd wordt is bijvoorbeeld dat Landal Greenparks en dergelijke geen dikke boeken meer publiceren maar ze kijken naar behoeften van de gasten. Meer gerichte brochure die voor iedereen anders is. Wat dat betreft is het vak veranderd. Zorgvuldigheid in wat je doet. Elke verpakking is zo dadelijk op maat.''

 

Heb jij nog een tip voor andere ondernemers?

''Je netwerk is heel belangrijk. Het is belangrijk dat je netwerk vertrouwen krijgen. Ja, als een ondernemer achterover op zijn stoel blijft zitten gebeurd er niks! Het is eigenlijk een verlengstuk van je bedrijf. Bijvoorbeeld lid worden van een ondernemersclub. Wij zijn ook lid van FC Utrecht. Dat doen we omdat we weten dat grote bedrijven daar samen komen. Door samen te communiceren en te gaan golfen bijvoorbeeld krijg je vertrouwen. Daarnaast ben ik lid van energieplatform Soest. Ik ben een bedrijf dat veel doet aan het co2 neutraal denken, dus zo een platform is waardevol. Maar vertrouwen is belangrijk, daar voor krijg je opdrachten, door vertrouwen. Iedereen heeft zijn wensen en zijn belangen maar als je het goed met elkaar kan vinden dan gun je elkaar opdrachten.''

 


Directeur
ESED

Website
Interview met een lid