Han van den Heuvel - Stay Okay

Leestijd: 0 minuten
MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

... 

Stay Okay Arnhem wordt geleid door Han van den Heuvel (46 jaar). Stay Okay is van oorsprong Jeugdherberg Nederland. Die naam dekte de lading niet meer. Na verschillende naamsveranderingen zijn er inmiddels 26 Stay Okay vestigingen door heel Nederland en wordt er gebouwd aan een nieuw soort hostel waar gastvrijheid hoog in het vaandel staat. Han heeft 27 jaar ervaring in de hotellerie en vertelt over het doorgeven van de liefde voor het vak.

Wat is je passie?

"Als je kiest voor het HoReCa-vak, dan is je grootste passie om gastvrijheid te bieden. Ik kom van oorsprong meer uit de Restauratie. Nu ben ik bezig met een veel bredere gastvrijheidsbeleving en alles wat te maken heeft met gastvrijheid in de hotellerie. Bij Stay Okay hebben we een team van mensen met diezelfde passie. We gaan met elkaar voor een hoge gasttevredenheid, dat is heel belangrijk. We verkopen gastvrijheid en of dat nu om een 4-sterrenkamer gaat of eenvoudigweg om een slaapzaal met een stapelbed, dat moet geen verschil maken."

Hoe meet je verwachtingen en gasttevredenheid? 

"Gasten ventileren hun mening steeds meer in reviews via internet. Wij kunnen wel denken dat we heel erg gastvrij zijn, als de gast het anders beleeft dan klopt er iets niet. Daarom vragen we gasten ook altijd om een enqu?te in te vullen. We toetsen de verwachtingen en ervaringen op verschillende punten zoals de maaltijd, de reinheid van de kamer en het ontvangst. We vragen flexibiliteit van onze medewerkers in de plekken waar ze worden in gezet. 

We willen zelf ook flexibel zijn en ver gaan in gastvrijheid. Een belangrijke opmerking daarbij is dat het wel in het bedrijfsconcept van Stay Okay moet passen. Als gasten zalm verwachten bij het ontbijt en dan zijn ze bij ons aan het verkeerde adres. We moeten duidelijk zijn over wat mensen dan wel van ons mogen verwachten. We zien het ook vaak andersom: gasten melden dat ze aangenaam verrast zijn dat er bijvoorbeeld een toilet op de kamer aanwezig is, in plaats van een gedeeld toilet op de gang."

Waar ben je trots op?

"De naam Jeugdherberg had zijn historie en de associatie: jonge kinderen en slaapzak mee en corvee. Daarom is de naamsverandering zo belangrijk. Wij zijn zoveel meer en daar zijn we trots op! De algemene gasttevredenheid is erg hoog. Over de reservering, aanvraag en ontvangst wordt vaak lovend gedaan. Verder is het leuk dat mensen melden dat dingen goed geregeld zijn. We willen niet alleen een overnachting bieden, maar denken mee door gasten bijvoorbeeld vervoer aan te bieden na een avondje uit in het Gelredome of de mogelijkheid om de volgende ochtend uit te slapen. Het is de uitdaging om de verwachtingen van onze gasten te overtreffen."

Wat is je droom?

"Misschien zou je mijn droom zo kunnen formuleren: ik zou de liefde voor mijn vak willen doorgeven. Als ik een paar jaar ouder en nog meer ervaren ben, zou ik graag mijn ervaringen en kennis doorgeven aan de jonge studenten van de Hotelschool. Een aantal jaar geleden heb ik parttime de lerarenopleiding gedaan. Ik ben 4 jaar naar school geweest en daar wil ik ook wat mee doen.  Vandaag de dag zie je dat studenten veel minder bewust kiezen een vak of na hun opleiding iets heel anders gaan doen. Dat vind ik jammer. Wat is er mis met de echte eerlijke vakken zoals ook bijvoorbeeld banketbakker of timmerman? We moeten niet allemaal alleen maar achter onze laptop of in ons kantoor willen zitten."


Directeur
MYN

Website
Horeca Interview met een lid