Hans Jaap Eijerkamp - Eijerkamp

Leestijd: 0 minuten
Eijerkamp

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Eijerkamp

Hans Jaap Eijerkamp

Hans Jaap Eijerkamp heeft een drukke dag als ik hem bel, maar in de auto heeft hij tijd voor ons interview. Net terug van vakantie en zomerklaar om weer aan het werk te gaan! 

 

Wie ben je? 

''Ik ben Hans Jaap Eijerkamp, geboren en getogen in Zutphen en ik heb drie hele mooie dochters die inmiddels al 24,23 en 18 zijn. Ik houd erg van reizen en ben nieuwsgierig van aard. Cultuur, kunst, ik haal overal mijn inspiratie vandaan. Daarnaast speel ik af en toe een rondje golf. Sporten in de sportschool doe ik omdat het een must is maar vind ik een beetje zonde van mijn tijd.''

 

Ambassadeur Open voor 50+, kun je daar iets over vertellen? 

''Vorig jaar werd ik gebeld door het UWV en MKB. Ik ging toen bij mezelf na hoe het zou zijn als je als vijftigplusser werkloos bent, wat overkomt je dan? En wie hebben de economie na de oorlog een boost gegeven? Dat zijn uiteindelijk die groep mensen. Ze zijn geen jobhoppers of carri?rejagers. Ze hebben veel ervaring, en zijn daarom goed in staat om een jonger team te coachen. Hierdoor zijn ze van grote toegevoegde waarde voor jouw bedrijf. Mijn boodschap is: praat met 50-plussers en zie hoeveel focus, ervaring en rust je met zo iemand in je bedrijf haalt.''

 

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten naar jullie blijven komen?

''Ik ben nu bezig met Eijerkamp, de woonwinkel van de toekomst. We proberen op alle mogelijke manier de consument naar je winkel te trekken. Online marketing is erg belangrijk maar ook offline zijn we heel actief. Dit gaat van massacommunicatie tot het persoonlijk aanspreken van de klant. Wij kennen onze klantendoelgroepen heel goed. Ik heb bijvoorbeeld ook het winkelidee van Trendhopper bedacht en hiermee hebben we een stijging van 90% in omzetpercentage behaald. Wonen is ons tenslotte ons ding, het zit in onze genen, in onze vingertoppen en dat draag je uit.''

 

''We zijn nu bezig met Eijerkamp 3.0, de woonwinkel van de toekomst. We proberen op alle mogelijke manieren de consument naar de winkel te trekken. Online marketing is erg belangrijk, maar ook offline zijn we heel actief. Dit gaat van massacommunicatie tot het persoonlijk aanspreken van de klant. Wij kennen onze klantendoelgroepen heel goed. We hebben bijvoorbeeld ook het nieuwe winkelidee van Trendhopper bedacht en hiermee hebben we een stijging van 90% in omzetpercentage behaald. Wonen is tenslotte ons ding, het zit in onze genen, in onze vingertoppen en dat draag je uit.''

 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

''Ik praat meer over een weekindeling. Maandag is inkoopdag, we houden ons bezig met het assortiment, samen met onze inkopers zijn we deze aan het fine tunen. Dinsdag is marketingdag, dan plan ik een teambespreking in met onze marketing medewerkers en behandelen we de online en offline marketing. Woensdag is een variabele dag, dan kan ik doen wat nodig is. Omdat we natuurlijk 7 dagen open zijn maak ik die dag ook tijd voor priv?afspraken. Donderdag is organisatiedag, dan kijken we vooral naar het bedrijf en zijn mijn broer en ik procesmatig bezig. Vrijdag is leveranciersdag, dan bespreek en onderhoud ik de collecties. Zaterdag of zondag ben ik altijd in ??n van onze winkels dus of in Zutphen of in Veenendaal. Mijn broer en ik doen veel samen sparren en alle nieuwe idee?n toetsen we altijd bij elkaar. Wij vullen elkaar 100% aan en in ons geval druk ik te stellen dat 1 + 1 3 is.''

 

Wat vind je zo leuk aan het ondernemerschap?

''Eijerkamp is een echt familiebedrijf. De vestiging in Zutphen bestaat inmiddels al 85 jaar en de winkel in Veenendaal zeven jaar. Het was vroeger heel gebruikelijk dat je in het bedrijf van je familie ging werken. Maar het is wel belangrijk dat je dezelfde interesses deelt. Sinds 1986 werk ik samen met mijn broer en we vullen elkaar heel goed aan. Het leuke is dat als er een vraag vanuit de medewerkers wordt gesteld, dan krijgen ze zowel van mij als van Evert-Jan hetzelfde antwoord. Dus dat proberen ze allang niet meer haha.''

 

Waar kun je jou voor wakker maken? 

''Je kunt mij altijd wakker maken voor pannenkoeken en slagroom maar dat is niet gezond haha. Dus daarom kies ik voor een mooie reis, mijn droom is om ooit nog een keer naar Noord-Korea te gaan. En als je mijn broer zou vragen waar je hem voor wakker kunt maken is dat voor een mooie postduif.''


Directeur
Eijerkamp

Website
Interview met een lid