Ibrahim Akkul - mede-eigenaar AV3 Bedrijfs- en Promotiefilms

Leestijd: 0 minuten
No Bullshit / De Mediakazerne

AV3 maakt betaalbare bedrijfs- en promotievideo’s. Voor AV3 is elke opdracht een unieke productie die vraagt om maatwerk. Samen met de klant maken ze de creatieve boodschap die het beste bij het bedrijf en de doelgroep past.

Trendvolger of trendsetter?

"Als ondernemer ben ik altijd bezig met het zoeken naar kansen en hoe ik mijn bedrijf vorm kan geven. Ik stel mijzelf regelmatig de vragen: wat doe ik, hoe kan ik dat het beste doen en hoe maak ik mijn klanten tevreden? Wij hebben eigenlijk het geluk dat klanten naar ons toe komen en dat we niet op zoek hoeven. Daar ben ik enorm in verwend en misschien maakt me dat ook wel lui wat trends betreft. Ik hoef niet iets te bedenken om een trend te zetten. Klanten komen met vragen over het volgen van trend, of zij zijn juist de trendsetter waar wij ze weer mee ondersteunen. Ik sta liever aan de kant van het helpen en ondersteunen van de klant dan dat ik een route uitstippel. Als bedrijf volgen we uiteraard de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van video en passen die toe in de producties die we maken. Dat maakt ook dat klanten graag terugkomen. Ik kijk naar wat er om mij heen gebeurt, waar mensen gebruik van maken en wat er speelt in het land. Dingen die nu hip, actueel en interessant zijn volg ik, maar ik ben geen argeloze volger die met elke trend meegaat. Ik kijk wat past en waar behoefte aan is en hoe ik daar als ondernemer op in kan springen. Dat kan afkijken zijn, maar ook inspireren."

Ik houd niet van studeren

"Ik was al gestart met mijn bedrijf en zat daar vol in toen ik dacht: misschien moet ik hier ook nog wat in studeren. Ik heb toen de studie journalistiek gevolgd, maar dit was dus al wat later. Ik heb dat studeren overigens maar een jaar gedaan en verder heb ik er gezeten om een studentenbedrijf te runnen. Dat was hartstikke leuk en ik heb er zelfs nog wat klanten aan over gehouden. Maar het diploma heb ik niet gehaald en dat ben ik nu nog netjes aan het afbetalen aan DUO. Ik houd helemaal niet van studeren, maar wat ik nog wel eens zou willen leren is een ambachtelijk vak. Ik hou van hout en daar mooie dingen van maken en daar zou ik dan nog wel eens een opleiding in willen doen. Ik vind het heerlijk om met hout en constructies iets op te bouwen. Dat is iets wat de laatste tijd meer kriebelt en ben daar ook meer mee bezig. Zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn kinderen een prachtige blokhut en klimrek in de tuin gebouwd. Ik hou van meubels maken, dat is leuk."

Flexibel, los én consequent

"Als persoon ben ik heel flexibel. Als ondernemer helpt die flexibiliteit, want ik ben graag veelzijdig bezig. Ik werk met verschillende projecten, verschillende klanten en verschillende ondernemers. Die afwisseling maakt het leuk. Structuur hebben en consequent zijn is wel belangrijk, óók als ondernemer in een creatieve branche. Zeker als je personeel hebt moet je wel een goede lijn trekken, je kunt niet zomaar onderscheid maken en iets terugdraaien. Daar zijn we de afgelopen jaren wel achter gekomen. We zijn nu met zijn achten binnen AV3 en daarnaast meestal twee stagiaires. We zijn een soort familie met elkaar en daardoor heel los. We zijn met vijftien mensen geweest en dan ben je echt wel strenger. Overigens was dat niet zo mijn ding. Flexibel en los past mij veel meer. Wij zijn juist heel ondersteunend en helpend, dus met personeel zijn we dit ook. Helder, duidelijk, sturend, maar er is altijd ruimte. Soms zou ik wel meer dat consequente en strakke willen hebben. Dat kan enorm helpen met projecten en de grotere producties die wij ook wel draaien. We zijn met drie compagnons en alle drie hebben we andere eigenschappen. We compenseren elkaar en vullen elkaar aan, dus ik hoef ook niet per sé anders te zijn dan ik ben. Thuis probeer ik wel wat strenger en consequenter te zijn, vooral met de kinderen. Streng niet per sé, maar consequent is wel heel belangrijk."

Blij met onze trouwe en loyale klanten

"Momenteel is het wat rustiger in het bedrijf, want ook wij merken dat er een crisis is. We zitten in een branche waarin we veel films maken bij evenementen en bijeenkomsten van bedrijven. Zo’n 80% van de projecten zijn in een week gecanceld. Maar… er zijn ook weer veel nieuwe projecten bijgekomen die júist op het coronavlak liggen. Denk aan interne communicatie en interne updates aan medewerkers bijvoorbeeld. We hebben recent een commercial gemaakt voor INretail - de brancheorganisatie van kleding- en woonwinkels - voor ondersteuning van de winkeliers. Deze is inmiddels te zien en te horen op radio en televisie. Dat soort projecten komen nu naar ons toe. Maar het is wel echt crisis en we zijn blij met onze trouwe en loyale klanten. We zijn nooit van het snelle geld en de snelle productie geweest. Wij geven onze klanten langdurig aandacht en dat werpt nu wel zijn vruchten af. We zijn blij dat deze bedrijven het ons gunnen en ons het vertrouwen geven. Tot nog toe hebben we niet stilgezeten!"

Productie van een kinderfilm

"Ik heb geen bucketlist voor de toekomst. Ik kijk eigenlijk nooit ver vooruit, het loopt goed en dat is fijn. Als ik dan toch een wens moet uitspreken: dan zou ik heel graag weer een speelfilm produceren. Op dit moment zijn we met mijn andere bedrijf, NOBS Entertainment, bezig het verhaal rond te krijgen voor een tweede kinderfilm, Berend Botje.

Wat ik verder belangrijk vind is dat we een mooi en creatief bedrijf zijn, waar we medewerkers de kansen kunnen bieden die ze verdienen en ze in hun kracht kunnen zetten om mooie producties te maken. Ik zou het bedrijf zoals we het nu hebben nog iets willen laten groeien qua team. Ik denk wel eens: wat is het bedrijf over 10 jaar of waar sta ik zelf over 20 jaar? Maar ik zie het wel, daar heb ik nu geen helder antwoord op. Overigens vier ik deze zomer dat ik 20 jaar zelfstandig ondernemer ben!"

Benoem wat jóuw sterke punt is

"Veel ondernemers starten vanuit vol enthousiasme en treden meteen naar buiten om te laten zien wat ze doen en kunnen. Dat is prachtig! Maar ik heb vaak de twijfel of ze dat vol gaan houden. Het is heel belangrijk dat je vanaf het begin heel helder bent in wat je doet en dat je dat goed naar voren kunt brengen. Mensen moeten je blijven onthouden na de kennismaking. Zeker in de creatieve sector waar mensen heel generiek zijn en veel van hetzelfde doen. Benoem wat jóuw sterke punt is. Waarom moeten mensen voor jóu kiezen? Het is heel moeilijk om dat te laten zien. Zorg voor een goede website, benoem het in de gesprekken, laat het goed zien en bouw een portfolio op. Bepaal voor jezelf een duidelijk focus punt: wie ben ik, waar wil ik naartoe en waarin ben ik uniek? Laat dat zien aan je klant.

En ook belangrijk: onderschat niet wat je nodig hebt in je verdienste. Reken jezelf niet te snel rijk. Je moet nog een groot deel van je inkomsten afstaan aan belasting, verzekeringen, pensioen, materiële kosten en je eigen groei als ZZP’er. Dat wordt heel snel onderschat door startende ZZP’ers en is ook niet altijd de kwaliteit van de ZZP’er. Je begint vaak vanuit je passie of omdat je moet en dan ben je blij dat er geld binnen komt. Maar zorg voor een goed plan, zowel voor je product als voor je (financiële) toekomst."


Mede-eigenaar
No Bullshit / De Mediakazerne

Website
Zakelijke dienstverlening Interview met een lid