Irene maatman, Edwin Hoevers en Esther Hofmans - Avancé Communicatie

Leestijd: 0 minuten
MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf

Autohaas ontzorgt – mobiliteitsoplossingen voor ondernemers in de
Stedendriehoek

In gesprek met Bjorn Penterman (Autohaas Business Center Apeldoorn) en Sjoerd van der
Beek van Autohaas SKODA in Deventer.
Het Autohaas Business Center ondersteunt ondernemers in Deventer, Apeldoorn en Zutphen
bij alle vraagstukken met betrekking tot mobiliteit. Het Autohaas Business Center werd in
2012 speciaal ontwikkeld voor de zakelijke markt en biedt Leasing, financiering en verhuur en
geeft advies op het gebied van fiscaliteit, duurzaamheid en innovatie. Ook voor onderhoud en
autoverzekeringen kunnen ondernemers bij Autohaas terecht.
Autohaas levert Audi, SEAT, SKODA en Volkswagen personen- en bedrijfswagens. Binnen het
Business Center voert Schadecentrum Apeldoorn BV de schadeherstelwerkzaamheden uit.
Leasingdiensten biedt Autohaas met maatwerkoplossingen (XL Lease), verhuur en
shortlease (XL Rent) en privé lease (XL Leasy). In het Autohaas Business Center komen alle
merken en diensten van de Autohaas Groep bij elkaar. Daardoor wordt ondernemers een
totaaloplossing geboden.


Bjorn
Bjorn werkt voor Autohaas als manager fleetsales in het Business Center. Hij volgde een
autotechnische opleiding, maar ontdekte dat zijn hart toch meer bij de commercie ligt. “Ik
hou van het klantgerichte werken. Adviseren en oplossen, dat geeft me positieve energie. Dat
is ook wat mij drijft: het oplossen van een moeilijk mobiliteitsvraagstuk. Ik geniet ervan als ik
een maatwerkoplossing kan bieden waardoor de ondernemer zich op zijn core business kan
richten.


Sjoerd
Sjoerd van der Beek werkt als salesmanager bij Autohaas in Deventer, voorheen Mulder.
Autohaas Deventer profiteert nu van het business center in Apeldoorn en van het grote
netwerk van Autohaas, terwijl de locatie wel een eigen identiteit en inbreng behoudt. Sjoerd
voelt zich thuis in de autobranche. “De automarkt is steeds in beweging, en dat brengt steeds
nieuwe uitdagingen met zich mee.”


Veranderingen en uitdagingen

Een van die uitdagingen is de nieuwe testmethode (WLTP) die een eerlijker weergave zal
geven van de CO2-uitstoot van auto’s. Sjoerd: “Dit brengt veel onzekerheid met zich mee –
wat wordt de prijs van de auto’s, hoeveel auto’s krijgen we binnen als er in de zomer een
aantal weken geen nieuw auto’s geproduceerd worden…” Bjorn: “Hier hebben ondernemers
veel vragen over. Aan ons de uitdaging om dat goed uit te leggen.”  Onze merken
introduceren op korte termijn volledig nieuwe elektrische modellen. Zo introduceren we eind
2018 de Audi Etron. Eind 2019 komen er een groot aantal nieuwe elektrische modellen uit.
Wij kunnen vragen over kosten, belasting, subsidie en actieradius beantwoorden en daarover
adviseren.”


Klantgericht
Voor Bjorn staat de klant altijd centraal. “Blijf altijd klantgericht handelen en denken! Dat is de
allerbeste manier om klanten voor langere tijd aan je te binden. Je houdt ze vast door te
zeggen wat je doet en te doen wat je zegt. Dat lijken open deuren, maar het is mijn ervaring
dat dit nog lang niet overal de standaard is. Hier valt echt nog een wereld te winnen!”

Sjoerd adviseert collega-ondernemers vanuit zijn eigen ervaring om steeds in beweging te
blijven. “Ga mee in de ontwikkelingen binnen je markt, speel er steeds weer op in. Je kunt wel
vijfjarenplannen maken, maar wees flexibel genoeg om, als dat nodig is, je plannen binnen
een half jaar weer om te gooien. Wees flexibel!”


Netwerken
Autohaas is met de vestigingen in Apeldoorn, Deventer en Zutphen, lid van Ondernemers in
Bedrijf. “Ik vind het belangrijk om mijn zakelijk netwerk te blijven vergroten, in contact komen
en blijven met ondernemers in de Stedendriehoek. En ik ben nieuwsgierig, ik wil graag van
andere ondernemers weten hoe zij omgaan met mobiliteitsvraagstukken in hun
ondernemingen. Waar lopen ze tegenaan?”
De sfeer bij de evenementen van Ondernemers in Bedrijf bevalt Bjorn goed. “Het is
ontspannen, niet pusherig. Ik hoef niet zo nodig met een stapel visitekaartjes naar huis. Ik wil
zakendoen met een persoon, de persoon echt leren kennen. Dat kan bij Ondernemers in
Bedrijf in een ongedwongen sfeer.”


Manager
MYN

Website