Jeroen Wilmink - Oolaboo
NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018
...
Wie zijn de gezichten van Oolaboo?
Jeroen Wilmink en zijn broer Richard zijn samen founder van Oolaboo. Samen hebben ze een lange historie op het gebied van huid- en haarverzorging en hebben diverse importeurschappen en bedrijven gehad, waarvan de laatste Davines en Comfortzone. Davines richtte zich op hair care en Comfortzone op de huid. Om zich volledig op Oolaboo te kunnen focussen zijn deze bedrijven begin dit jaar verkocht en richten de broers zich volledig op Oolaboo. "Dat wat je aandacht geeft, groeit," lacht Jeroen, "dus hebben we besloten ons volledig op Oolaboo te gaan richten."
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
"We merkten dat er een verschuiving optrad naar Nutricosmetics: dit is een productgroep die de combinatie verzorging van buiten naar binnen, met de verzorging van binnen naar buiten combineert," vertelt Jeroen. "Onze droom was om een keer helemaal 100% onafhankelijk een eigen lijn te ontwikkelen, van A tot Z uit te rollen en op de markt te zetten en met de opkomst van de nutricosmetics in de branche, zijn we Oolaboo gestart. Mensen willen steeds meer weten wat de oorsprong van een product is dat ze gebruiken. De producten moeten eerlijk zijn, zonder chemicali?n als Parabenen, sulfaten en siliconen. Die zul je in Oolaboo producten dan ook absoluut niet vinden. Al onze producten zijn van de beste kwaliteit en eerlijk geproduceerd. In Belgi? werken we voor de cosmiceuticals met de beste R&D afdeling die er is en cosmetologen doen daar wetenschappelijk onderzoek om onze producten tot de beste kwaliteit te maken. Onze nutriceuticals (schoonheid van binnen uit met supplementen) worden ook ontwikkeld in de beste R&D laboratoria onder auspiciën van apothekers. Alle Oolaboo producten zijn dan ook uniek voor Oolaboo ontwikkeld, en zijn echt vernieuwende producten."
Wat is jullie motto?
"Wij geloven dat iedereen er mooi en stralend uit kan zien. Als de jaren gaan tellen, dan scheelt het enorm of je aandacht besteed aan de juiste producten gecombineerd met een bepaalde leefstijl. Daar zijn mensen zich steeds meer bewust van. De 60-plusser van nu ziet er heel anders uit dan de 60-plusser van 15 jaar geleden en deze bewustwording neemt alleen maar toe. In de landen om ons heen, zoals Duitsland, Zwitserland en ook Scandinavi?, zie je dat de mensen al steeds duurzamer en bewustere leefstijl hebben. Nederland loopt wat dat betreft nog een beetje achter, maar we halen wel in! Met Oolaboo bieden we producten die passen bij deze bewuste leefstijl en de producten doen ook echt wat ze beloven. Ook dat is onze missie: producten maken die ook ?cht doen wat ze beloven. Gelukkig zien en voelen de klanten het resultaat, en dat is onze beste reclame. Dat is het mooie van een eigen lijn hebben: We kunnen samen 100% richting geven zoals wij het willen. We zoeken de beste partijen bij elkaar die onze droom kunnen helpen verwezenlijken. Gecombineerd met de beste eerlijke ingredi?nten, en ook de beste verpakkingen want ook daarin onderscheidt Oolaboo zich, gaan we zonder concessies voor de beste kwaliteit! Daarbij vinden we het heel belangrijk dat onze kappers en schoonheidsspecialisten dit gevoel over brengen en we doen er alles aan om ze te inspireren door uitgebreide educatie aan te bieden, zodat we met elkaar het verwachtingspatroon van de klant kunnen overtreffen."
Waar staan jullie over vijf jaar?
"We zijn nu druk bezig de portfolio vol te krijgen. Onze eerste lijn op basis van Quinoa, een prote?necomplex gemaakt van een soort graan dat lijkt op rijst en wel 16 aminozuren bevat, is een groot succes. In januari verwachten we de lancering van onze tweede lijn geheel op basis van Matcha, een thee uit Japan. Matcha is 137x krachtiger qua antioxidanten dan bijvoorbeeld groene thee en we bieden het ook in als thee aan, of in shakevorm. Dat is het mooie?de combinatie van uiterlijke schoonheid en van binnenuit. En dan gaan we intensief de markt internationaal bestormen. Er zijn al contacten, en ik verwacht over vijf jaar zeker actief te zijn in Scandinavi? met Oolaboo Nordic, Noord Europa, Rusland ( Moskou), Noord Amerika en Azi?, want daar zijn ze gek op high end Europeaan brands. Onze eerste brandstore in Amsterdam Zuid is geopend, en wie weet volgen er meer over de wereld?"
Hoe komen jullie aan de naam Oolaboo?
"Die hebben we onderweg verzonnen van Lochem naar Antwerpen. We wilden een symmetrische naam, goed in Engels uit te spreken, er moest iets van Lab in zitten ( laboratorium) omdat het om een wetenschappelijk onderbouwd product gaat, en we wilden een soort kenteken zoals Nike dat met zijn streep heeft. Dat zijn de 4 ringen onder Oolaboo geworden, die vertegenwoordigen Haar, Gezondheid, Huid en Gezicht?."
Wat is Aquam Servo?
"Hoewel onze aarde voor 70% uit water bestaat is slechts 1-2% beschikbaar als drinkwater. In Nederland sta je daar misschien niet bij stil, maar in veel landen moeten mensen uren lopen voor een liter drinkwater. Onze doelgroep, de kapper is grootverbruiker in dat kostbare drinkwater en daarom geeft Oolaboo van elk product dat verkocht wordt, 3 cent aan de stichting Waterpas, die zorgt voor waterputten en drinkwatervoorzieningen in arme landen. Daarnaast hebben we een waterspaarder ontwikkeld, die in de kranen van de kappers wordt gezet, waardoor ze 60% water besparen zonder concessie te doen aan de straal! Op die manier proberen we mee te werken aan een bewustere leefstijl en waterverbruik."