Lars Kroder - Eigenhuis Keukens

MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf

Eigenhuis Keukens – Woondromen waarmaken
‘Woondromen waarmaken’, daar draait het om bij Eigenhuis Keukens in Amersfoort. Plezierig
en gezond wonen voor iedereen, in elke levensfase, met slimme woonoplossingen op maat.
Bedrijfsleider Lars Kroder vertelt over ‘zijn’ onderneming. Eigenhuis Keukens (onderdeel van
Eigenhuis Groep) biedt niet alleen keukens, maar ook badkamers, gordijnen, tegels en
wandafwerking.
Lars werkt inmiddels 12,5 jaar voor Eigenhuis Keukens, dat toen nog Keukenhome heette.
Keukens verkopen leek geen voor-de-hand-liggende keuze voor Lars, die de opleiding Sociaal
Pedagogisch Werk volgde. “Na mijn studie wist ik niet goed wat ik wilde doen. Ik wilde
uiteindelijk toch niet in de zorgverlening werken. Een maatje van mij werkte bij een
keukenzaak en ik ging daar af en toe helpen. Ik deed steeds meer ervaring en kennis op en ik
ben uiteindelijk nooit meer weggegaan.”


Ontzorgen
Eigenhuis Keukens is regelmatig partner in grote projecten, bijvoorbeeld van BAM of Dura
Vermeer. “We kunnen de klant dan helemaal ontzorgen. Omdat we samenwerken met de
aannemer, weten we precies waar de leidingen zitten, dus je kunt de keuken precies op maat
ontwerpen. Als de aannemer dingen aanpast, zijn wij de eersten die dat weten. En op de
opleverdatum, is alles voor elkaar. Nu we ook badkamers en woonklaar (vloeren, gordijnen,
wandafwerking) aanbieden, kunnen we zelfs de complete coördinatie overnemen. Veel
mensen vinden nieuwbouw spannend, maar op deze manier kun je alle details en de hele
planning aan ons overlaten.”


Verbouwing
Na een grote verbouwing die kortgeleden is afgerond, kunnen klanten nu nog beter het
aanbod van keukens zien en ervaren in een gloednieuwe showroom. De nieuwe uitbreiding
biedt ruimte aan een grote diversiteit van keukens. Aan de hand van 3d-tekeningen kunnen
klanten zich nog beter een voorstelling maken van hoe hun nieuwe keuken eruit zou kunnen
zien. En in de toekomst zal de nadruk nog meer op de ervaring komen te liggen. “Mensen
willen het zien en voelen. Misschien kan virtual reality hierin een rol spelen in de toekomst.
Waarbij je door je eigen keuken kan lopen, kastjes opendoen, ervaren hoe de werkhoogte is…”


De klant supertevreden houden

Lars wil niet te ver in de toekomst kijken. “De markt gaat te snel om langetermijn plannen te
maken. Het is vooral belangrijk dat je ‘kort op de bal zit’, dat je je steeds aanpast op basis van
nieuwe informatie.” De missie van Lars: “De klant supertevreden houden, supergoed
bedienen. Klanten worden kritischer, dus wij moeten daarin bijblijven. We moeten steeds
blijven vragen wat de klant van ons verwacht, we moeten feedback serieus nemen en naar
verbeterpunten vragen.”


Aandacht
Bij Eigenhuis Keukens nemen de medewerkers alle tijd voor klanten. “We hebben een team
met mensen die keukens leuk vinden en die van koken houden. Dan weet je dus ook wat
belangrijk is in een keuken. We adviseren ook graag en daar nemen we de tijd voor. We
hebben alle aandacht voor de klant – een afspraak duurt al gauw drie uur.”
Aandacht maakt alle verschil in het contact met klanten, vindt Lars. Die tip wil hij dan ook aan
andere ondernemers meegeven: “Geef de klant een goed gevoel! Bied je klanten een warm
bad, gezelligheid, een feestje. Dat is wat wij proberen te doen. Zoiets maakt verschil in een
tijd waarin veel mensen druk zijn en veel met zichzelf bezig zijn.”


Directeur
MYN

Website
Interview met een lid