Marije van der Valk - Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent

MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent
Marije van der Valk
Omschrijf in een aantal korte zinnen jezelf:

''Ik ben een echt familiemens en ik vind het dan ook heerlijk om dagelijks nauw met ze
samen te werken! Mijn gezin bestaat uit Thijs ?mijn man-, onze twee zoons en onze
zwarte labrador Lola. We wonen sinds een jaar met veel plezier in Nijmegen en werken
dagelijks samen met mijn broer Bart en mijn zussen Anne en Lotte. Alweer 8 jaar
geleden spraken we in onze familie voor het eerst over het realiseren van een nieuw
hotel en op 1 juli zijn we precies een jaar geopend voor gasten. Buiten mijn werk als
directeur van Hotel Nijmegen-Lent breng ik graag tijd door met mijn familie en vrienden,
hou ik van reizen en probeer ik op regelmatige basis te sporten.''
 
Kan je drie karaktereigenschappen van jezelf noemen??
''Optimistisch, enthousiast en sociaal''
 
Je draagt de bekende achternaam Van der Valk. Heb je altijd geweten dat je zelf
ook in de hotelwereld wilde werken??

''Als dochter van gedreven hoteliers ben ik letterlijk opgegroeid in een hotel. Tijdens de
kerstdagen speelde ik met mijn broer en zusjes achter de receptiebalie en vanaf het
moment dat wij konden meehelpen, deden we dat ook met veel plezier. Mijn ouders
hebben ons altijd de vrije keuze gegeven. Na de middelbare school ben ik voor de vorm
nog samen met mijn moeder naar een open dag van de Modeacademie geweest, maar
na tien minuten hebben we rechtsomkeert gemaakt. Op naar de hotelschool! Uiteindelijk
zit gastvrijheid echt in ons DNA en zijn we alle vier in de hotellerie beland.''
 
Hoe ziet je werkdag eruit als directeur van een hotel?
''Bij binnenkomst maak ik eerst een ronde langs alle afdelingen om te kijken of alles goed
gaat en of ergens hulp nodig is. Daarna check ik de planning van die dag; hoeveel
gasten checken uit, hoeveel kamerreserveringen zijn er, welke partijen kunnen we
verwachten en hoeveel restaurantreserveringen staan in de boeken? Vervolgens begin
ik aan het behandelen van mijn e-mail. De onderwerpen zijn heel divers: ze vari?ren van
sponsorverzoeken tot contracten van leveranciers en alles wat er tussenin zit! Tegen
lunchtijd maak ik weer een ronde door het hotel en controleer ik of alle afdelingen naar
wens functioneren. Als nergens hulp vereist is, ga ik door met mijn werkzaamheden op
kantoor of behandel ik de afspraken van die dag. Het leuke van mijn functie is dat geen
dag hetzelfde is; zo sta ik op zondagen standaard aan de deur om onze gasten te
ontvangen, maar staat de donderdag vaak in het teken van intern overleg. Is het ineens
hartstikke druk tijdens de lunch? Dan spring ik bij en serveer ik dranken en gerechten.
Ook de spoelkeuken heeft geen geheimen voor me, toen de vaatwasser het begaf
tijdens de kerst hebben Thijs ?mijn man- en ik uren in de afwas meegeholpen. Als dan
aan de eind van de avond alle gasten tevreden naar huis gaan en de afwas ook klaar is,
geeft dat een enorm goed gevoel!''
 
Als men aan Van der Valk denkt, is een van eerste reacties ?het kersje op de
appelmoes?. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie zo consistent zijn in jullie
uitstraling?

''We bezitten allemaal dezelfde genen en blijven ondernemers pur sang. Hedendaags
wordt veel geschreven over de ?4e Valk generatie? als de generatie die de
hotelvestigingen naar een hoger plan tilt, maar ik vind dat daarmee onze ouders en
opa?s en oma?s tekort worden gedaan. Bedenk wel dat 50 jaar geleden de tijd heel
anders was: geen mobiele telefoons, geen internet, geen sociale media, maar w?l de
gastvrijheid die Van der Valk zo groot heeft gemaakt. Deze gastvrijheid werd -net zoals
de kers op de appelmoes- doorgegeven aan de kinderen, die op hun eigen wijze
invulling geven aan de dagelijkse gang van zaken in het hotel. Omdat we allemaal
ondernemers zijn gebleven ziet de gast verschillen in bijvoorbeeld uitstraling van het

pand, interieur en menukaart, maar de visie van de familie Van der Valk blijft altijd
hetzelfde: ?Wij bieden onze gasten te allen tijde een unieke beleving van huiselijkheid en
gastvrijheid tegen een eerlijke prijs.? Inmiddels wordt de appelmoes met kers geserveerd
als knipoog naar het verleden, maar stiekem genieten onze gasten er nog steeds van!''
 
Wie is jouw grote voorbeeld??
''Mijn ouders. In hun tropenjaren zorgden zij voor 4 kinderen, runden een hotel en mijn
moeder had daarnaast nog een interieurwinkel in Arnhem. Als ik nu naar mijn eigen
situatie kijk met ?slechts? 2 kinderen, geen winkel en toch af en toe tijd tekort, vraag ik
me soms af hoe zij dat toen toch voor elkaar kregen! Ik heb veel respect voor de manier
waarop zij hun leven hebben ingericht en zie ze echt als voorbeeld.''
 
Maak de zin af: jullie zijn pas echt tevreden als???
''Wij zijn pas echt tevreden als onze gasten dat zijn!''
 
Zijn er veranderingen in de hotelwereld waarin jij werkzaam bent?
''Absoluut. Het digitale tijdperk heeft zo zijn voor- en nadelen, maar ik kijk graag naar de
kansen in plaats van naar de gevaren. We kunnen onze gasten nu op ieder moment van
de dag bereiken via e-mail, Facebook, Twitter en Instagram en dat vergroot onze
mogelijkheden op het gebied van informatieverstrekking en marketing. Het boeken van
een hotelkamer of een tafel in het restaurant is nu zo eenvoudig geworden dat de
werkzaamheden bij de receptie ook een andere invulling hebben gekregen. Omdat het
handmatig inboeken van reserveringen wegvalt, komt er meer tijd vrij voor de gasten aan
de balie.''
 
Wat is jouw levensmotto??
''i like it! What is it?''
 
Waar mag je jou 's nachts voor wakker maken?
''Onze eigen tomatensoep!''


Directrice
MYN

Website
Interview met een lid