Nick Valk - Valk & Co. Maatkleding
Leestijd: 0 minutenNB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf
Valk en Co. Maatkleding – Zelfverzekerder en gelukkiger in een
maatpak
Wie op zijn veertiende al pakken draagt, is bijna letterlijk in de wieg gelegd om maatkleding te
gaan verkopen. Ondernemers in Bedrijf in gesprek met Nick Valk van Valk en Co.
Maatkleding.
“Als veertienjarige droeg ik al pakken, maar het kwam geen moment bij me op om de
kledingbranche in te gaan. Via het vmbo en mbo ging ik Rechten studeren op het hbo.
Tijdens mijn studie had ik vijf jaar lang een bijbaan bij een winkel in maatkleding. Pas tijdens
mijn studie Rechten, toen ik inmiddels bij een andere herenmodezaak aan de slag was
gegaan, viel het kwartje. Twee jaar geleden ben ik samen met mijn compagnon Job Folmer
begonnen met het leggen van het fundament voor Valk & Co. Maatkleding.”
Zelfverzekerder en gelukkiger
Valk en Co. biedt maatkleding waar mensen zich goed in voelen. “Dat doen we door kleding
te maken naar de lichaamsmaten en volgens de persoonlijke stijl van de klant. Het pak moet
naadloos zitten, zowel voor wat betreft de pasvorm als voor wat betreft de stijl. De drager
voelt zich daardoor zelfverzekerder en gelukkiger in zijn kleding. Prestaties op sociaal en
zakelijk vlak verbeteren daardoor.” Een gedurfde uitspraak, die Nick aantoont met onderzoek
van de Yale University waaruit blijkt dat goed geklede mannen meer omzet maken voor hun
bedrijf.
Stijladvies
Valk & Co. is kleermaker en stijladviseur ineen. Als het gaat om herenkleding uit de
kledinggroepen ‘formal’ en ‘smart casual’, kunnen gemaakt worden – van pakken,
overhemden en colberts tot trouwpakken. “Als de klant binnenkomt, maken we eerst even
kennis. Ik vind het belangrijk om meer te weten te komen over de stijl en persoonlijkheid van
de klant, om te weten wat voor pak bij deze persoon past. Ik vraag ook naar het doel van het
pak en naar de persoonlijke wensen van de klant. Op basis daarvan geven we een eerlijk en
passend stijladvies.”
Verademing
Een eerlijk en passend advies geven, een pak laten maken dat écht past – het is een
verademing voor Nick, bij wie het werken in confectiezaken steeds meer ging knellen. “Ik
moest het doen met een assortiment van ongeveer 25 pakken. En ik moest elke klant ervan
overtuigen dat een van die pakken ‘helemaal het einde’ was voor hem. Ook als het pak
eigenlijk niet helemaal aan zijn wensen voldeed. Daarnaast moest ik, in opdracht van de
baas, klanten ook extra laten betalen voor verstelwerkzaamheden.”
Dit moet anders en dit kan anders, vonden Nick en Job. “In 2016 begonnen we met het
leggen van contacten met verschillende gespecialiseerde ateliers. We lieten voor onszelf,
voor vrienden en familie pakken en overhemden maken om te kunnen ervaren of de kwaliteit
en afwerking aan onze eisen voldeed. Uit die test kwamen drie ateliers naar voren waarmee
we nu nog steeds zakendoen. Nu krijgt elke klant bij ons een uniek pak dat in alle opzichten
aan zijn wensen voldoet. Hij hoeft uiteraard niets bij te betalen als er bij het afpassen nog
iets aangepast moet worden.”
Stralen
De klant een onvergetelijke ervaring geven, dat is de doelstelling van Valk en Co. “Er komt zo
veel kijken bij maatwerk! We bespreken het ontwerp tot in de kleinste details, dingen waar je
in de confectie niet eens op let. Daardoor gaan mensen op een andere manier naar pakken
kijken. Mensen die eerst niets om pakken gaven, worden opeens enthousiast en gaan stralen
als ze voor het eerst een maatpak dragen. Dat is geweldig om te zien en dat is waar het ons
om gaat!”
Leren
Nick en Job zijn jonge ondernemers met een nog jong bedrijf. “We zijn nog maar net
ondernemer. Het zou arrogant zijn om te denken dat wij het wiel hebben uitgevonden en dat
we niets meer van anderen kunnen opsteken. We willen ons graag laten inspireren door
andere ondernemers, en om die reden zijn we lid geworden van Ondernemers in Bedrijf.”
Arrogant zijn de ondernemers zeker niet, zelfverzekerd zijn ze wel. In de nabije toekomst
hopen ze vanuit de winkel in Apeldoorn ook handgemaakte schoenen uit Italië aan te bieden,
waarbij de klant zelf de kleur kan kiezen en een naam of logo erin kan laten zetten.
Fundering
In de eerste plaats is het belangrijk dat de zaak op een verantwoorde manier groeit. “Wij
willen een onverwoestbare fundering neerzetten Een sterke basis om op door te groeien. Die
moet er eerst staan, voordat we ook maar nadenken over uitbreiding in filialen of
winkelgrootte. Andere ondernemingen hebben we in groot enthousiasme heel hard zien
groeien, maar daar is nu helaas niets meer van over.”
Aan die fundering bouwen de ondernemers door de klant op een voetstuk te zetten. “Wij zien
de klant niet als klant, maar als werkgever voor wie we tot het uiterste gaan om hem of haar
tevreden te stellen.”