Pitchen kun je leren

Stel, je bent ondernemer. Je komt graag op netwerkevents want je weet dat je daar nieuwe klanten uithaalt. Maar je bent nog niet heel overtuigd van je verhaal. Wél van je product of dienst natuurlijk, want daar gaat je hele bedrijf over. Maar hoe krijg je dat verhaal scherp?
Je verhaal scherp krijgen… dat kun je leren!
Jouri heeft ons er vorige week alles over verteld. Zijn statement: iedereen kan evengoed worden in pitchen als je het maar vaak genoeg oefent. En natuurlijk is het handig om te weten “hoe?”. Want je kunt iets vaak oefenen, als je niet weet hoe wordt het lastig.
In zes stappen zijn we met een groep ondernemers aan de slag gegaan. Elke stap bracht ons een stukje dichter bij onze persoonlijke pitch. Met vragen als: “Wie is je doelgroep?” “Welke boodschap wil je overbrengen?” “Wat is het probleem van je doelgroep” kregen we handvatten om een vlijmscherpe pitch neer te zetten. Zelfs ondernemers die hun verhaal al jaren ‘klaar’ hebben kwamen met de hulp van Jouri op onverwachts overtuigende manieren uit de hoek.
Wie is Jouri Schoemaker?
Jouri is een 29-jarige ‘meervoudig’ ondernemer en werd in 2016 Nederlands Kampioen Pitchen.
- Oprichter Pieter Pot
- Co-founder van Shake On
- Spreker, dagvoorzitter, interviewer, presentator, panellid
En ik vond online dat hij ook initiatiefnemer is van het NK Risk, waarmee hij het Guiness Book of Records heeft verbroken…
Jouri in topvorm:
Jouri begon de avond met een verhaal over hoe zijn meest recente concept Pieter Pot is bedacht, hoe het concept is doorgegroeid en hoe hij Nederland een stukje beter wil maken met verpakkingsvrije boodschappen. Op de website staat: “Krijg je boodschappen thuisbezorgd in glazen potten, voor gemiddeld dezelfde prijs als in de supermarkt!” I love it.
En wat vonden zij?
Een kleine greep uit wat zij vonden van de workshop:
Remco Verdonk – eigenaar Catch IT
“Heel inspirerend zijn verhalen en vooral de strategie om veel te pitchen.”
Friso Peters – stagiair Ondernemers in Bedrijf
“Ik vond het erg interessant om dieper in te gaan op het pitchen, en te kijken wat nou precies zo belangrijk is. Tegelijkertijd leer ik ondernemers kennen en krijg je een stukje te zien uit het ondernemers leven.”
Anita Poth – eigenaar Get Real
“De workshop was inspirerend! Jouri bood een paar eyeopeners om mijn pitch scherper en krachtiger neer te kunnen zetten. De informele en persoonlijke sfeer was erg prettig.”
Petra ter Huurne – startende ondernemer
“Ik vond woensdag echt leuk! Het gaf energie. Lekker informeel, nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe kennis. Echt top geregeld!”
Volgen er nog meer workshops? Jazeker!
Ondernemers in Bedrijf heeft 12 regioclubs en elke regioclub heeft jaarlijks 8 tot 10 netwerkevents. Maar geen enkele ondernemer wil stilstaan. Daarom hebben we workshops in het leven geroepen. Iets minder gericht op netwerken, iets meer gericht op kennisdeling. Maar we sluiten de workshops uiteraard óók af met een netwerkborrel.
De workshops worden gegeven op een centrale plek in Nederland, waardoor ieder lid van Ondernemers in Bedrijf – ongeacht de regioclub – kan aansluiten, als het onderwerp natuurlijk bij je past.