Raymond Clements - Sligro Arnhem

Leestijd: 0 minuten
MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Sligro Arnhem
Raymond Clements
Sligro Interview Ondernemers in bedrijf ? deel 3 Arnhem, Doetinchem en Nijmegen
Bij veel ondernemers is de Sligro een bekende bedrijfsnaam. Met het overkoepelende
lidmaatschap voor Ondernemers in Bedrijf, welke de Sligro enige tijd geleden is
aangegaan, willen wij graag wat meer te weten komen van deze toonaangevende
totaalgroothandel voor foodprofessionals!
De Sligro is onderdeel van het beursgenoteerde Sligro Food Group. Met 50
zelfbedieningsgroothandels, 9 bezorggroothandels en een assortiment van ruim 60.000
artikelen, bedient Sligro bedrijfsmatige klanten in heel Nederland. Sligro voorziet deze
klanten van kwalitatieve food, non-food en dagverse producten.?
Om een goed beeld te krijgen van de bedrijfsfilosofie en de kernwaarden van Sligro
hebben wij diverse vestigingsdirecteuren een aantal vragen voorgelegd. In dit derde en
tevens laatste deel, zijn de vestigingsdirecteuren Raymond Clements, Albert Ketz, Rob
Derks aan het woord van respectievelijk de vestigingen Arnhem, Doetinchem en
Nijmegen.
?De dag begin om 7 uur met een bak koffie, e-mail verwerken en dan een winkelronde
met een bezoek aan onze verspartners, SmitVis, Kaldenberg, Firma Ruig, Smeding en
de bakkerij voor een praatje en een bakje koffie,?, vertelt Raymond Clements (Sligro
Arnhem) over zijn vaste werkzaamheden in de ochtend. Rob Derks (Sligro Nijmegen)
heeft ook zijn vaste werkzaamheden. ?Maar voornamelijk ben ik de hele dag in gesprek
met klanten en medewerkers.? Dit kan dan gaan over bijvoorbeeld hoe de vestiging kan
blijven inspireren. Want ?Altijd Inspirerend?, dat is waar Sligro voor staat.
En dat inspireren pakken ze groots aan bij Sligro en haar vestigingen. Zo bestaat er het
ZiN inspiratielab in Veghel, waar alle drie de heren vol enthousiasme over spreken. ?Ons
ZiN inspiratielab is gebouwd zoals de naam het al zegt voor beleving van de ZiNtuigen.
Alles is hier gericht op ondersteuning aan de klant. Het is een echt ondernemerscentrum
gericht op de professionele horecaondernemer,? vertelt Albert Ketz (Sligro Doetinchem) .
?ZiN is h?t Inspiratielab dat jou als foodprofessional helpt om nog beter te worden in je
vak en business. In de vorm van masterclasses, smaakmakende sessies, presentaties,
vaktrainingen en culinaire events wordt kennis gedeeld en worden waardevolle
ontmoetingen gerealiseerd,? vult Raymond aan.?
Naast dit indrukwekkende ZiN inspiratiecentrum, bestaan er voor de meeste vestigingen
ook nog een zogenaamde ?Proeftuin?. ?Met de proeftuin kunnen we ons fantastisch
onderscheiden bij onze klanten. MKB klanten inspireren we bijvoorbeeld hoe je de
perfecte receptie verzorgd met culinaire hoogstandjes, en met de professionele horeca
klant gaan we in gesprek hoe we bijvoorbeeld de kaart kunnen verbeteren met een
daarbij horende calculatie,? aldus de altijd enthousiaste Rob.

In de vestiging van Albert in Doetinchem bestaat deze proeftuin helaas niet. ?Waar het
niet dat we deze dan zelf bouwen en zelf een plek cre?ren waar we laten ruiken, voelen
en proeven en waar we onze klant trakteren op al het moois wat Sligro te bieden heeft,?,
vertelt onze Bourgondische Achterhoeker. Hij is volgens hemzelf een gedreven genieter,
iets wat heel duidelijk naar voren komt wanneer hij het over dit onderwerp heeft.
Maar er zijn ook nog genoeg andere mogelijkheden om voor beleving in vestigingen te
zorgen. Rob zorgt er bijvoorbeeld voor dat de folder goed vertaald wordt naar de
uitgangspunten van marketing. ?De klant moet zowel online als in de winkel verrast
worden.? Er is zelfs een speciaal team ter beschikking die op een gestructureerde
manier overleg voert om de winkel er gelikt uit te laten zien. Maar ook alleen al
klantcontact of het verzorgen van demo?s kan volgens Raymond voor beleving in de
winkel zorgen. Of zoals Albert het mooi schetst: ?Het moet een feest zijn om naar Sligro
te gaan!?
Inspireren is al een knappe aangelegenheid, maar blijven inspireren is nog veel
moeilijker. Maar ook hierop hebben alle drie de vestigingsdirecteuren hun visie om dat
voor elkaar te krijgen. Albert: ?Continu nieuwe ontwikkelingen volgen, weten wat er
speelt in de markt,? dat is ook volgens de andere vestigingsdirecteuren het belangrijkste
speerpunt om je op te richten. ?Ons foodblog foodbrigade (www.foodbrigade.nl) is hier
een mooi voorbeeld van. Hier delen ondernemers hun kennis om elkaar te versterken en
hier pikken we natuurlijk graag een graantje van mee,? gaat Albert verder. Volgens
Raymond worden daarnaast ook belangrijke ondernemers, vakbladen en trend tours
naar belangrijke steden gedaan ter inspiratie.
Inspirerend en indrukwekkend zijn ook de vele exclusieve merken, het zijn er om exact te
zijn maar liefst 113(!). ?Waarvan enkele zo bekend zijn dat het A-merken zijn geworden,
zoals Kern, Grand Gerard, Olitalia, Sannissimo en Gouden Banier,? verduidelijkt
Raymond. Albert vindt het vervolgens lastig om een keuze te maken uit wat de mooiste
exclusieve merken zijn. ?Hier zijn meerdere antwoorden op mogelijk, maar persoonlijk
vind ik onze Boulangerie Lamber Lijn Brood zeer exclusief en van echte topkwaliteit.
Kern, vertegenwoordigd in meerdere artikelgroepen zoals oli?n en diepvriesproducten, is
ook zeer sterk.?
Dit was het laatste deel van de interviews. Wij willen alle vestigingsdirecteuren hartelijk
bedanken? voor hun tijd en openhartigheid om ons inzicht te geven in hun vestigingen
en de belangrijke kernwaarden van Sligro, namelijk: Compleet Assortiment, Effici?nt in
Bezorging, Passie voor Food, Duurzame Relatie, Beleving in de Vestiging en Altijd
Inspirerend. Wij hopen klanten en andere ondernemers een vruchtbare voedingsbodem
te hebben gegeven met kennis en inzicht over Sligro voor een eventuele toekomstige
samenwerking.


Directeur
MYN

Website
Interview met een lid