Roy Huetink en Gertjan Spieker - Moville en Reelmedia

MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Roy Huetink en Gertjan Spieker
Moville en Reelmedia
Moville & Reelmedia maken mooie dingen
Het verhaal van de ondernemer vertellen met video en animatie

?Van niets iets maken, dat is het mooie van mijn beroep.? Roy Huetink (Moville) maakt
animaties waarmee bedrijven op een aantrekkelijke manier kunnen laten zien welk
product of dienst ze aanbieden. Hij werkt nauw samen met Gertjan Spieker van
Reelmedia, die bedrijfsvideo?s maakt. Beiden startten ze hun onderneming in 2014 en
anno 2018 groeien ze samen nog altijd als ondernemers.
 
?Mooie dingen maken?, dat doen ze allebei, elk vanuit hun eigen discipline. Roy en
Gertjan kennen elkaar van het bedrijf waar ze allebei stage liepen. Als gevolg van de
crisis raakte Roy zijn vaste baan kwijt. Solliciteren onder die economische
omstandigheden, zag hij niet zitten. ?Ik ben toen gaan nadenken over wat ik eigenlijk
wilde, heb een ondernemingsplan geschreven en in januari 2014 begon ik voor mezelf?.
Met Shimano als eerste klant, had Moville meteen een vliegende start. De eerste
maanden stak Roy veel tijd in netwerken en koude acquisitie. Binnen vier maanden had
hij genoeg klanten om van zijn werk te kunnen leven.
 
Ongemerkt ondernemer worden

Mooie dingen maken en om klanten tevreden te stellen, dat is ook wat Gertjan drijft. Hij
maakt promotie- en bedrijfsfilms, sfeerfilms en aftermovies voor de zakelijke markt. Waar
Roy als dertienjarige al filmpjes aan het maken was, hield hij zich bezig met muziek en
film. Even twijfelde hij nog over het conservatorium, maar uiteindelijk viel de keuze toch
op video en multimedia.
Bijna ongemerkt werd Gertjan ondernemer. ?Ik kreeg de vraag van bedrijven of ik een
video voor ze kon maken. Dat kan, maar dan moest ik een KvK-nummer hebben. Dat
was de aanleiding om zelfstandig ondernemer te worden. Maar ik ben nog nooit bij een
netwerkborrel geweest, voor het vinden van klanten was dat simpelweg niet nodig. Door
mond-tot-mondreclame heb ik steeds klanten.?
 
Groter bereik
De productie van bedrijfsvideo's en animaties is anno 2018 nog steeds een groeimarkt.
?Dat heeft te maken met social media. Bedrijven zien de waarde daarvan in en ze zien
dat je bereik enorm toeneemt als je een filmpje of animatie deelt. Het gebruik van online
video?s is geweldig toegenomen en het is ook veel goedkoper geworden om zoiets te
maken.?
Gertjan: ''Het is tegenwoordig bijna gek als je ni?t communiceert door middel van
video?. Door hun nauwe samenwerking kunnen Roy en Gertjan hun klanten een product
op maat aanbieden. ?Soms werkt een video beter voor wat een klant wil, soms is een
animatie functioneler. Wij kunnen klanten naar elkaar doorverwijzen.''
 
Uitdaging
De grote uitdaging blijft steeds om recht te doen aan het verhaal van de klant. ?Hij vertelt
zijn verhaal, vertelt wat hij wil, en dan is het aan ons om dat in te vullen op een manier
waardoor het verhaal het beste verteld wordt.? Klanten komen uit alle sectoren en alle
branches. Dat betekent dat Gertjan en Roy zich steeds weer moeten verdiepen in de
specifieke onderneming. Het gaat erom goed te luisteren naar wat de ondernemer wil,
daarin mee te denken
 
Samen groeien
Moville en Reelmedia zijn losstaande ondernemingen met elk hun eigen klanten. Maar
het feit dat Roy en Gertjan kantoorruimte delen en nauw samenwerken, maakt dat ze
ervaren samen te groeien als ondernemers. ''We trekken samen op, hebben dezelfde
doelen. We werden allebei zelfstandig ondernemer in 2014. Daarmee maakten we
allerlei ontwikkelingen ook samen door.''
 
Samen groeien Roy en Gertjan ook als netwerkende ondernemers. Eind 2017 werden ze
lid van Ondernemers in Bedrijf. ''We willen een stapje verder, meer 'volwassen' worden
als ondernemers. We willen meer ondernemers in de regio ontmoeten, om van elkaar te
leren, de verhalen van anderen te horen. We hebben ook behoefte aan kennis opdoen,
bijvoorbeeld over de juridische kant van het ondernemerschap. En we willen graag ons
verhaal vertellen, meer naamsbekendheid in de regio krijgen. We merken dat met name
grotere ondernemers denken dat ze in het westen moeten zijn voor video- of
animatieproductie. Wij kunnen ondernemers helpen om online zichtbaarder te worden.
Video en animatie kunnen hen daarbij helpen, en dat is dus ?om de hoek? te vinden!?
 
?Nee? zeggen
''Op alles ?ja? zeggen, alle opdrachten aannemen omdat je de omzet goed kan gebruiken
- een valkuil voor veel (startende) ondernemers. Vanuit zijn ervaring als jonge
ondernemer adviseert Roy om alleen die stappen te nemen die goed voelen. ''Als je

gevoel ?nee? zegt, zeg dan ook nee. Vergeet je portemonnee dan even, hoe lastig dat
ook kan zijn voor een zzp?er. Af en toe ?nee? zeggen geeft rust.''
 
Iedereen kan ondernemer worden
Gertjan voelt zich geen typische ondernemer ''het type jasje-dasje, vlotte babbel, dikke
auto, dat ben ik niet. En dat hoeft ook niet ? het loopt harstikke goed?. ?Ik had helemaal
geen ambitie om ondernemer te worden, ik wilde gewoon mooie video?s maken.
Daardoor rolde ik in het ondernemerschap.? Daarom een tip voor wie denkt geen
?typische ondernemer? te zijn: ?Iedereen kan ondernemer worden. Als je doet waar je
goed in bent en wat je leuk vindt, dan overwin je alle obstakels. Lever wat de klant van je
verwacht, liefst nog iets meer dan dat, en dan komt de volgende klant vanzelf.''


Directeur
MYN

Website
Interview met een lid